Максимчук М. В. До питання визначення місця спеціальності «менеджмент соціокультурної діяльності» в освітньому просторі України

 

УДК 378.22

Максимчук М.В.

д.е.н., с.н.с.,

професор кафедри соціокультурного менеджменту,

Львівський національний університет імені Івана Франка

 

ДО ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ МІСЦЯ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «МЕНЕДЖМЕНТ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ»

В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ[1]

 

Сучасні концептуальні засади підготовки менеджерів соціокультурної діяльності визначаються специфікою розвитку культури та мистецтва, що формують потреби, основою яких є «символічний капітал» та базуються на новій соціокультурній концепції загальної теорії менеджменту [1, с. 42-43].

Підготовку фахівців-менеджерів соціокультурної діяльності першого та другого ступеня вищої освіти (бакалаврів і магістрів) в Україні здійснюють такі заклади вищої освіти (ЗВО), як: профільні академії культури, університети та інститути культури, класичні університети, інші спеціалізовані університети, а також філії та відокремлені підрозділи цих закладів (табл. 1).

У переважній більшості ЗВО освітні програми підготовки магістрів і бакалаврів мають назву «Менеджмент соціокультурної діяльності». Проте, з цього правила є й виключення. Так, зокрема: у Національній академії керівних кадрів культури і мистецтв освітня програма називається «Крос-культурний менеджмент»; Харківська державна академія культури готує здобувачів вищої освіти за програмою «Менеджмент соціокультурних проектів»; у Львівській національній академії мистецтв освітня програма має назву «Менеджмент мистецтва»; Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця готує магістрів за освітньою програмою «Подієвий менеджмент».

Таблиця 1

Перелік закладів вищої освіти, що готують спеціалістів

 з менеджменту соціокультурної діяльності

№ з/п

Заклад вищої освіти

№ з/п

Заклад вищої освіти

1

Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв (м. Київ)

13

Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

2

Львівська національна академія мистецтв

14

Харківський національний економічний університет

імені Семена Кузнеця

3

Харківська державна академія культури

15

Рівненський державний гуманітарний університет

4

Закарпатська академія мистецтв (м. Ужгород)

16

Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова

5

Київський національний університет культури і мистецтв

17

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського (м. Одеса)

6

Київський університет культури

18

Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

7

Львівський національний університет імені Івана Франка

19

Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка

8

Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ)

20

Ужгородський інститут культури і мистецтв

9

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

21

Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв (м. Косів, Івано-Франківська область)

10

Сумський державний університет

22

Відокремлений підрозділ «Дніпровський факультет менеджменту і бізнесу Київського університету культури» (м. Дніпро)

11

Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка

23

Відокремлений підрозділ «Миколаївська філія Київського національного університету культури і мистецтв»

12

Західноукраїнський національний університет (м. Тернопіль)

24

Ужгородський інститут культури і мистецтв

Джерело: Підготовлено за даними [2].

 

У процесі дослідження не було виявлено жодної освітньо-наукової програми (ОНП) зі спеціальності 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності», в межах якої би велася підготовка докторів філософії, що може свідчити про те, що ще несформована інституційна база для забезпечення ОНП (зокрема, відсутній відповідний стандарт третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти), а також відсутня необхідна кількість фахових періодичних видань України із зазначеної спеціальності (у реєстрі наукових видань їх виявлено лише 4 [3]) та інші складові забезпечення підготовки докторів філософії. Проте, у Стандарті вищої освіти України другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності», затвердженому Наказом МОН України №14 від 08.01.2020 р., зазначено, що випускники мають право продовжити навчання на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти – доктора філософії [4].

У цілому, можна констатувати, що спеціальність 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності» посідає належне місце у системі підготовки фахівців соціокультурної сфери України. Географія цієї освітньої спеціальності представлена такими містами, як: Київ (4 ЗВО), Львів (2 ЗВО), Харків (2 ЗВО), Одеса (1 ЗВО), Івано-Франківськ (1 ЗВО), Тернопіль (2 ЗВО), Ужгород (2 ЗВО), Рівне (1 ЗВО), Суми (2 ЗВО), Чернігів (1 ЗВО), Черкаси (1 ЗВО), Кременчук (1 ЗВО), Миколаїв (1 філія) та Дніпро (1 філія).

Список літератури

1. Оленіна О. Ю. Концепція підготовки менеджерів соціокультурної діяльності в умовах формування суспільства знань. Культура України. 2013. Вип. 42. С.41-49.

2. Вступ. ОСВІТА.UA. URL: https://vstup.osvita.ua.

3. Реєстр наукових видань України. URL: http://nfv.ukrintei.ua.

4. Стандарт вищої освіти України другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності». URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti.



[1] Публікацію підготовлено в межах науково-дослідної теми «Менеджмент соціокультурної діяльності як галузь прикладного культурознавства», яка виконується викладачами кафедри соціокультурного менеджменту ЛНУ ім. І. Франка в межах робочого часу (номер державної реєстрації 0119U002401).

Коментарі